U vraagt, wij antwoorden

Het antwoord op al jouw vragen omtrent de stickerverkoop. Over waarom we nu precies stickers verkopen, waar we jullie om hulp vragen en wat er met jouw gift gebeurt.

Waarom geven jullie de sticker gratis weg?

De corona-uitbraak gooide voor iedereen roet in het eten, ook voor onze vrijwilligers en hun jaarlijkse stickeractie. Normaal gezien zou je tijdens deze periode onze vrijwilligers tegenkomen aan kruispunten of warenhuizen en uiteraard zou je € 5 al klaar liggen om een sticker te kopen. ;-)

Dit jaar kan dat jammer genoeg niet, maar in plaats van de ruim 800.000 stickers weg te gooien, willen we ze graag gebruiken als hart onder de riem in deze toch wel vreemde tijden. Daarom steken we de stickers gratis in de brievenbus. En zo doet de prent van Suske en Wiske dienst als cadeautje voor de Vlaming!

De stickeractie is een periode waarin lokale afdelingen de Vlaming om steun vragen om hun verdere werking te blijven garanderen, want onze vrijwilligers zijn altijd en overal paraat om te blijven helpen helpen. Ook nu dragen ze hun steentje bij in de strijd tegen het coronavirus. Wie daarom zijn lokale afdeling toch wil steunen, kan dit doen door een gift via www.rodekruis.be/gift-afdeling  en door de sticker zichtbaar achter een raam te plaatsen.

Waar kan ik de sticker dit jaar kopen?

Wie geen sticker in de brievenbus kreeg, of graag nog een extra exemplaar wil, kan de sticker dit jaar uitsluitend online kopen via www.rodekruis.be/sticker.  

Wil je graag jouw lokale afdeling op een andere manier steunen? Doe dan een gift via www.rodekruis.be/gift-afdeling.  

Is het bedelen van een sticker een essentiële verplaatsing?

Voor het bussen van de stickers rekenen we op een externe partij gespecialiseerd in postbedeling. Folderbedeling door externen is een toegelaten activiteit binnen de huidige coronamaatregelen zolang de 1,5m afstand door het bedrijf gegarandeerd kan worden. De partner waarmee we samenwerken ontving een bevestiging vanuit de overheid.

Kan ik de sticker ook online kopen?

Ja, dat kan! Op www.rodekruis.be/sticker kan je terecht om jouw exemplaar aan te kopen. Ook met de online gekochte stickers steun je een Rode Kruisafdeling in jouw buurt.

Waarom zou ik mijn lokale afdeling moeten steunen?

Wie een sticker koopt, investeert in zijn lokale afdeling. Dat is al jaar en dag zo: jij koopt voor €5 een sticker en jouw afdeling gebruikt die fondsen voor de aankoop van materiaal of voor opleidingen. Zo zorgen ze ervoor dat ze voor jou paraat kunnen staan tijdens de volgende voetbalwedstrijd, festival, chirofuif,… Dit jaar kunnen we de sticker niet verkopen, maar dat wil niet zeggen dat de afdeling in jouw buurt je hulp minder nodig heeft. Zij zetten zich, zelfs nu, elke dag in om te helpen helpen waar nodig. Ze vervoeren coronapatiënten, ondersteunen woonzorgcentra, bedelen mondmaskers enzovoort. Met jouw steun zorg je er mee voor dat ze dit werk kunnen blijven voortzetten.

De sticker ziet er dit jaar anders uit, hoe komt dat?

De aandachtige ontvanger was het misschien al opgevallen, maar de sticker heeft dit jaar inderdaad een andere look en feel. Vanaf dit jaar wordt de sticker niet langer van vinyl, maar wel van papier gemaakt. Zo wil onze organisatie ook haar steentje bijdragen aan een beter milieu. Omdat de sticker helemaal van papier werd gemaakt kan je hem na gebruik gewoon in de papiermand gooien. Zo kan hij 100% gerecycleerd worden!  

Online stickerverkoop

Hoe lang loopt de online stickerverkoop?

De online stickerverkoop loopt van dinsdag 28 april 2020 tot en met donderdag 7 mei 2020.

Wanneer mag ik mijn sticker in de brievenbus verwachten als ik die online heb besteld?

De online sticker wordt verdeeld via bpost. Ongeveer 5 werkdagen na bestelling worden de stickers geleverd. Heb je na 4 werkdagen jouw sticker nog niet ontvangen? Contacteer ons via contact@rodekruis.be.  

Help, ik heb mijn sticker niet ontvangen!

De levering van jouw sticker kan tot 4 werkdagen duren na jouw bestelling. Indien je de sticker na 4 werkdagen nog niet hebt ontvangen, stuur ons een e-mail op contact@rodekruis.be.  

Waarom wordt er € 2 extra aangerekend voor verzending?

De verwerking en verzending van jouw online gekochte sticker(s) kost ongeveer € 2. Door deze kleine kost ook te dekken, zorg je er voor dat de opbrengst van de sticker (€ 5) volledig naar de vrijwilligers van de lokale afdeling gaat.

Oeps, ik heb een foutje gemaakt in mijn leveradres.

Stuur zo snel mogelijk een e-mail met het correcte leveradres naar contact@rodekruis.be. Wij doen dan het mogelijke om jouw sticker alsnog op het juiste adres te laten leveren, mogelijk is je sticker dan wat langer onderweg. 

Jammer dat ik mijn online bestelde sticker geplooid in de brievenbus ontvang.

Om de kosten te beperken, versturen we de sticker in een standaardomslag. Hiervoor moeten we de sticker één keer plooien. We hopen op je begrip hiervoor. Mocht je sticker beschadigd zijn, stuur een e-mail naar contact@rodekruis.be.    

Oh nee, alle online stickers zijn uitverkocht!

Je kan jouw lokale Rode Kruisafdeling nog steunen met een online gift via www.rodekruis.be/gift-afdeling.  

Kan ik met mijn online gekochte sticker ook deelnemen aan de tombola?

Ja, ook met de online aangekochte stickers kan je deelnemen aan de tombola. Je krijgt je sticker aan huis geleverd, op de achterkant van jouw sticker vind je een tombolanummer om deel te nemen tot 17 mei.

Waarom stickers? Zouden pleisters of andere kleine eerstehulpartikelen niet logischer zijn?

De verkoop van de Rode Kruissticker is een jarenlange traditie die we niet zomaar overboord willen gooien omdat deze aanpak tot op vandaag bijzonder goed werkt. De aankoop van zo’n sticker is slechts een paar eurocent waardoor de opbrengst in verhouding heel hoog is. Bij andere producten ligt die kost hoger en dus de opbrengst lager.

Kan ik de sticker bestellen vanuit het buitenland?

Ja, je kan de sticker bestellen vanuit een land binnen Europa. We starten hiervoor een uitzonderlijke verzendingsprocedure op. Hou er rekening mee dat je sticker een aantal dagen langer onderweg zal zijn dan de voorziene 3 werkdagen.

Tombola

Ik heb een sticker ontvangen maar er staat geen tombolanummer op. Wat nu?

We moeten rekening houden met een hele kleine foutmarge in het drukproces. Het kan zijn dat sommige van de duizenden stickervellen aan elkaar kleven, waardoor er stickers zijn waarop geen tombolanummer gedrukt wordt. Deze foutenmarge kunnen we niet wegwerken noch verkleinen en is eigen aan het drukproces. Stuur een e-mail naar contact@rodekruis.be

Ik heb deelgenomen aan de tombola via telefoon of sms, maar het is niet ge-lukt.

Redenen kunnen zijn: verkeerde handelingen, tekst bij sms-nummer gevoegd, privénummer, geblokkeerde betalende telefoonnummers door provider, bericht ongeldig nummer…

Bij telefonische deelname aan de tombola worden enkel Belgische telefoonnummers aanvaard. Geheime nummers en kantoornummers mogen niet opgegeven worden. Deze nummers verhinderen de opzoeking van de naam en adressen van de winnaars.  Het is echter mogelijk dat je geen betalende telefoonnummers kan bellen of een sms sturen. Dat kunnen wij niet onderzoeken en moet je dit met je provider regelen.  Misschien heb je extra tekst bij het versturen van je tombolanummer via sms gevoegd, waardoor je deelname ongeldig is. Enkel door het tombolanummer te versturen naar 6047 is de deelname geldig. Deze info staat vermeldt op de sticker. Elk tombolanummer kan slechts één keer benut worden. Per sms-bericht kan men slechts één uniek tombolanummer invoeren.

Kan ik met mijn gekregen sticker deelnemen aan de tombola?

Ja! Met het tombolanummer op de achterkant van je sticker maak je ook dit jaar kans op enkele straffe prijzen. Deelnemen doe je zo: sms je tombolanummer voor 17 mei 2020 middernacht naar het nummer 6047 (€1/verstuurde sms) of bel naar 090582047 (€1/oproep).