Facebook helpt ons 'vers bloed' zoeken

Zo’n 60 lokale afdelingen kregen dit weekend les van Facebook. Met op maat gemaakte workshops hoopt het social mediabedrijf de grootste vrijwilligersorganisatie van Vlaanderen  te helpen om meer bloeddonoren te vinden op cruciale momenten. Bovendien leerde Facebook het Rode Kruis de kneepjes van het vak om via het platform meer vrijwilligers aan te trekken.

Bloed- en plasmadonoren vinden is een belangrijke taak voor onze vrijwilligers. We weten dat 70% van de Belgen ooit in zijn leven bloed nodig heeft en dat slechts 3% van de Belgische bevolking geeft. Het is dus van levensbelang om continue donoren te vinden om zo de voorraad op peil te houden voor patiënten die bloed of plasma nodig hebben.

We weten dat sociale media steeds belangrijker worden bij die voortdurende zoektocht. En daarom bood Facebook aan om ons én onze lokale afdelingen te helpen. Experts van de sociale netwerksite gaven onze vrijwilligers tips and tricks over hoe ze het grootste sociale netwerk kunnen inzetten om vrijwilligers en donoren te vinden. We zijn trouwens de eerste non-profitorganisatie in Vlaanderen aan wie Facebook deze opleiding geeft.

Het is onze missie om gemeenschappen te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Het ondersteunen van Rode Kruis-Vlaanderen in zijn zoektocht naar meer  vrijwilligers en donoren is daar een perfect voorbeeld van. We weten dat wanneer mensen en gemeenschappen met elkaar verbonden zijn op ons platform ze buitengewone dingen tot stand kunnen brengen. Door best practices en specifieke inzichten te delen, zetten we ons in opdat Rode Kruis-Vlaanderen zijn doelen bereikt. Met 7 miljoen actieve Facebook-gebruikers in België is er enorm veel potentieel om samen meer goed te doen. (Alexis Lebedoff, Country Manager Facebook België)

Helpende handen gezocht

Naast donoren zoeken, leerde Facebook onze vrijwilligers hoe ze via het platform meer helpende handen kunnen vinden, onder andere door middel van Facebook Communities en Facebook Jobs. Die vrijwilligers - momenteel met 13.051 - zijn van groot belang om op elk moment kwetsbare mensen te helpen. En dat op grote evenementen zoals Rock Werchter, de Dodentocht en de jaarlijkse stickeractie, maar evengoed voor sociale activiteiten zoals Zorgbib, Aangepaste Vakanties of voor het geven van eerstehulpopleidingen.

Hoe meer vrijwilligers, hoe beter we mensen kunnen helpen. De tools van Facebook helpen ons hopelijk helpen om nog meer vrijwilligers aan te trekken. Met de stickeractie in het vooruitzicht, kunnen onze vrijwilligers de nieuwe inzichten die ze van Facebook kregen meteen in de praktijk omzetten. We willen zo bijvoorbeeld nieuwe vrijwilligers aantrekken om de meer dan 5.000 vrijwilligers, die nu jaarlijks door weer en wind op kruispunten en parkings staan om stickers te verkopen, te ondersteunen. Met hopelijk een topverkoop als resultaat! De opbrengst van die stickeractie gaat trouwens integraal naar de werking van de lokale Rode Kruisafdelingen. (Ine Tassignon, woordvoerster Rode Kruis-Vlaanderen)

Communities die iets teruggeven aan de maatschappij

Veel bedrijven weten al goed hoe ze het platform moeten inzetten om bijvoorbeeld personeel te werven. Bij vrijwilligersorganisaties ligt dat anders. Facebook vindt het belangrijk dat er op haar platform communities ontstaan die iets teruggeven aan de maatschappij. Daarom wil het organisaties zoals ons helpen om het platform zo effectief mogelijk in te zetten.